Winkler Mártáról beszélt Vekerdy Tamás az előadásán. Ő az a neves, iskolát teremtő pedagógus és pszichológus, aki pályafutása kezdetén elégedetlen lévén a reá kiosztott szerep adta kész keretekkel, átrendezte az osztálytermet. Kicsit az óvodára emlékeztetően az osztálystruktúra, a rend és egyéb szabályok fölé helyezte a megismerés folyamatát. Játszott, pontosabban játszva tanult a gyerekekkel. A kíváncsiság, felismerés, elemzés, megértés élménysora ébren tartotta a motivációt, a motiváció pedig a tanulás folyamatát. Igaz, nem "órarend szerint" volt a természetismeret- vagy írás-, olvasásóra, s igaz, a szünetekben rakoncátlanabban voltak a gyerekek. De néhány év múlva a tanulmányi versenyeken való megmérettetés utólagosan visszaigazolást adott ennek a tanítási-tanulási folyamatnak.
Személyiségének ereje, szaktudásának magas szintje és különleges tanítási gyakorlata garantálják, hogy a hozzá járó tanulók nem az iskola kötelező terhétől szenvednek, hanem - mint egy gyermekközösség szabad és önálló tagjai - örömmel járnak iskolába, örömmel tanulnak, érzelmileg és szellemileg egészségesen fejlődnek. Ebben az iskolában nem a tanulás folyamatát segítő tevékenységek különlegesek, hanem már maga a megtanulandó "tananyag" is.
Jó lenne, ha minden gyerek megélhetné ezt az érzést...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése