hétfő, június 29

Mesterek

Sokszor gondolkodom azon, kik voltak és kik a pályámon és személyes életemben a Mestereim. Egyik közülök Polcz Alaine. Érdekes "véletlen" folytán, Imola barátnőm jóvoltából, a héten Budapesten Polcz Alaine hagyatékából kaptam egy ládányi "anyagot".

Mikor fellapoztam az írásait, biztosan tudtam, ez nem lehet véletlen...

"Az ember lelkében kialakuló alapproblémák, szenvedések, konfliktusok, vagy a betegségek olyan életfeladatot, ha úgy tetszik koant jelentenek számára, amelyet egy "titkos belsőmester" - a Sors, a Selbst, az Isten, hisz ez a belső végső organizátora - ad számára, s amellyel a szembenézés, a küzdelem fejlődésének feltétele és útja is megvalósul. A pszichoterápiában különböző módszerekkel e folyamat segítése történik. A különböző vallások a belső fejlődésre, gyakran ha nem is minden vonatkozásban használják a harc fogalmát. A keresztyének a "hit szép harcának" megharcolásáról beszélnek. A keleti templomok kapuját félelmetes harcosok, vagy misztikus állatok szobrai őrzik. A velük való megküzdés azt jelenti, hogy legalább olyan erősek, agresszívak tudunk lenni, mint ezek, tudniilik csak így győzhetjük le őket, így mehetünk be a kapun. A népmesékben és a mítoszokban is a hős útját különféle szörnyek, hatalmas ellenfelek állják el és csak a velük való megközdés útán haladhat tovább. Ez tehát azoknak az erőknek az integráltságát igényli."
Alaine csodálatos személyiség volt. Könyvein át is sugárzik az az életerő, bizalom, szeretet, amit a lénye is árasztott. Én akkor találkoztam vele, egy Családterápiás Konferencián, amikor már nagyon beteg volt, csak csodálni tudtam, hogy milyen méltósággal és önsajnálat nélkül viseli a betegségét.

Kedvenc könyvem tőle a Egész lényeddel. Én is ugyanígy vallom, csak teljes lényeddel lehet szeretni, élni, alkotni. Ha kezetekbe kerül, olvassátok el belőle a Mese a kutyáról, akit mindig kértek. Mészöly Miklós férjének írta, 1979-ben. Benne van szimbolikusan egész életének története.

Nem tudom Alaine, hogy kinek szántad ezeket a dolgokat, de hozzá kerültek. Köszönöm és igyekszem méltó lenni a hagyatékodhoz.

Polcz Alaine
Egész lényeddel
(részlet)

"A szerelemről írok könyvet. Közel egy évszázada nézem és élem, a betegeim és a haldoklók küzdelmeiben is követem, hogyan szőtte át életüket a szerelem. Mit is jelent a szerelem? Mi a szerelem? (Nekik és nekem)
Eddigi eredmény: felette nagy titok a szerelem. „Aztán a titok útrakel – hogy dolgavégeztével ismét öncélú legyen” (Szekszárdon, Mészöly Miklós szülőháza falán elhelyezett emléktáblán is ez a Mészöly-idézet szerepel…
A virágok beszélgetése történetben a szerelem útján járva a szüntelen keresést élhetjük át. Jeszenák Kránicz egyebet sem tesz, mint nyugtalanul keres egy bogarat – mesélik a virágok -, amelyik piros, és öt fekete pont van a hátán. A katicabogarat.
Meglepetésemre, amikor írom ezt, egy katicabogárról szóló könyv akad a kezembe, ami több mint egy évig feküdt az íróasztalomon. (Vannak véletlenek, vagy nincsenek?)
"

Szerintem nincsenek. Köszönöm Alaine és Imola:)

Nincsenek megjegyzések: