Ahhoz, hogy lelkileg
egészséges felnőttek legyünk, hogy jó kapcsolatokat alakítsunk ki, hogy
konfliktusokat kezeljünk, együttműködjünk, önmagunkat érvényesíteni tudjuk és
hogy jó döntéseket hozzunk, a tárgyi tudásunk mellett kétségtelenül szükségünk
van az "érzelmi ügyességre", pallérozottságra is, saját és mások érzelmeinek felismerésére, ezek kezelésére
és hatékony szabályozására. Az érzelem és értelem vitában sokáig egyik vagy
másik tényező elsődlegességét hirdették, nem gondoltak arra, hogy a kettő
esetleg összeegyeztethető is lehet. Az érzelmi intelligencia pontosan azt ígéri
meg nekünk, hogy az emberi problémák közül legalább az értelem-érzelem
konfliktusát meg tudjuk oldani. Ugyanakkor azt határozottan állíthatjuk, hogy
napjainkban is jóval kevesebb hangsúlyt
fektetnek akár a családban, akár a jelenlegi iskolarendszerben az érzelmi
tudatosság fejlesztésére, mint a kognitív képességekre.
A mese pszichológiája mellett az érzelmi intelligencia fejlődése
és fejlesztési lehetőségei áll az érdeklődésem középpontjában. Amikor
iskolapszichológusként gyerekekkel és tréningek keretében felnőttekkel ennek
fejlesztésén dolgoztam, egyre tisztábban körvonalazódott az számomra, hogy az
érzelmi biztonság megalapozása gyermekkorban történik és bár nem lehetetlen, de
nagyon hosszú folyamat eredménye ezeknek a korai negatív mintáknak az átírása.
Az
érzelmek kifejezésének, megértésének és szabályozásának képessége egyrészt
velünk született, másrészt pedig tanult összetevőkből áll. A
gyermekek érzelmi képességeinek megalapozásában a család játssza a legfontosabb
szerepet, itt alakulnak ki az EQ csírái, az óvoda és iskola csak a meglévő
alapokra építhet. A legjobb és legfontosabb életbiztosítás, amit valaha köthet
nekünk egy szülő az, hogy általa megtapasztalhatjuk az érzelmi melegséget adó
kapcsolatot, a biztonságos kötődést. Ez az érzelmi intelligenciánk
kibontakozásának a táptalaja. A csecsemő
kiszolgáltatott lény, akinek a gondozás mellet az anyához vagy egy biztonságos,
állandó személyhez való érzelmi kötődésre is szüksége van.
Miként fejleszthető az érzelmi
intelligencia, hogyan járul hozzá ehhez a Waldorf pedagógia erről lesz szó az
előadásomban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése